0854 0199 00

Analyseren van de concurrentie

4 weken geleden Leestijd 5 minuten

In de podcast over ‘beter goed gejat dan slecht bedacht’ spraken we over concurrentie. We vertelden dat het volgen van concurrenten en het leren van hun strategieën, zeer nuttig kan zijn voor het verkrijgen van bruikbare inzichten en het behalen van meer online succes. Maar wat is het belang van het uitvoeren van een concurrentie analyse? En hoe voer je een concurrentie analyse uit? Daar gaan we in dit blogartikel verder op in.

Analyseren van de concurrentie
Onwise Academy » SEO » Analyseren van de concurrentie

Stap 1: Lijst van de concurrentie

Je begint met het maken van een lijst van de concurrenten. Je maakt een overzicht van wie de concurrenten zijn, wat ze doen en en voor wie ze dat doe. Maar ook waar ze dat doen, en hoeveel medewerkers er in dienst zijn bij dat specifieke bedrijf. Door het op deze manier aan te pakken, krijg je een bedrijven waar je mee te maken hebt. Je vindt de concurrenten door te zoeken op het zoekwoord waar jij je graag op wilt focussen. Vervolgens selecteer je de eerste 5-10 zoekresultaten. Dit zijn je concurrenten.

Stap 2: Diensten en producten vergelijken

Bekijk de verschillende diensten en producten die de concurrentie aanbiedt, oftewel: neem het assortiment grondig onder de loep. Verkoopt de concurrentie online allemaal producten van het merk dat jij verkoopt, maar dan voor een lagere prijs? In dat geval ben je in het nadeel, want nu krijgt de consument al gauw de neiging om het product bij de concurrent aan te schaffen. Daar is het specifiek product immers goedkoper. Het is niet erg om dezelfde producten te verkopen of soortgelijke diensten aan te bieden, maar zorg er wel voor dat jij je onderscheidt van de concurrentie. Bijvoorbeeld door een aanpassing te doen aan het assortiment, bijvoorbeeld door een innovatiever product aan te bieden.

Stap 3: Wat is de doelgroep van de concurrentie?

Vervolgens ga je aan de slag met het achterhalen van de doelgroep van de concurrentie. Op deze manier is het mogelijk om een sterke vergelijking te maken van jouw doelgroep, en die van de concurrent. Kom je er achter dat jij en de concurrent hetzelfde product verkopen? En dan ook nog voor dezelfde prijs? Dat kan sterk in je nadeel zijn. Door de doelgroep van de concurrentie te bekijken, zie je ook op welke doelgroep de concurrent zich níet richt. Daar liggen kansen voor jou.

Stap 4: Zoekwoorden analyse

Je wilt ook weten op welke zoektermen de concurrent precies scoort, en jouw website nog niet. Door een zoekwoorden analyse uit te voeren, achterhaal je welke zoekwoorden de doelgroep gebruikt voor het vinden van bepaalde producten of diensten. Daar pluk jij de vruchten van, want nu weet je precies op welk zoekwoord je moet focussen om boven de concurrent uit te stijgen. Of niet, natuurlijk. Je kan er immers ook voor kiezen om te focussen op een zoekwoord waar de concurrentie zich niet op focust, al is de kans groot dat daar weinig zoekvolume op zit. Iets om uit te zoeken, dus!

Stap 5: Google Ads

Om de prioriteiten van de concurrentie te achterhalen, is het van belang om te analyseren op welke zoekwoorden de concurrentie adverteert. Deze zoekwoorden geven immers exact aan welke onderwerpen belangrijk zijn voor de concurrent. Wat ook interessant is, is om te achterhalen welke kosten per klik de concurrent over heeft voor een bepaalde zoekterm. Hoe hoger het bod, des te belangrijker de concurrent het vindt om vindbaar te zijn op dat zoekwoord.

Stap 6: Social media

Is de concurrent actief op social media? Wanneer jouw potentiële klanten actief zijn op social media en jouw concurrentie ook, sta je eigenlijk meteen al 1-0 achter. Let dus vooral goed op de manier waarop je concurrenten social media inzetten. Zo kun je in een B2B omgeving bijvoorbeeld LinkedIn inzetten, terwijl Facebook en Instagram B2C een stuk interessanter kan zijn.

Stap 7: Content

Ook de content van de concurrentie is van groot belang. Kijk bijvoorbeeld naar het aantal woorden op een pagina, naar het gebruik van afbeeldingen en video, maar ook naar de gebruikerservaring op een pagina. En is de tekst goed leesbaar, is de gedeelde informatie actueel en wordt er frequent content geplaatst? Als je bijvoorbeeld ziet dat de pagina’s teksten van meer dan 1000 woorden bevatten, weet je wat je te doen staat: kwalitatieve teksten schrijven die langer zijn dan dat.

Ben jij je concurrentie al op het spoor?

Ben jij je concurrentie al op het spoor, of wil je meer weten over het opstellen van een concurrentie

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit bericht

Meer van Onwise

Inloggen
Log hieronder in om bij je cursussen te komen
Wachtwoord vergeten
Vul je e-mailadres of gebruikersnaam in om instructies te ontvangen om je wachtwoord te resetten.
Start de trial