Door de jaren heen is er veel veranderd binnen de wereld van online marketing. Zo ook binnen Google Adverteren en Facebook Ads. Deze advertentieplatformen zetten steeds meer in op machine learning. Machine learning is een zelflerend systeem waarmee een groot deel van het proces, zoals doelgroeptargeting en het instellen van biedingen, geautomatiseerd kan worden. Dit doet machine learning steeds beter, waardoor het op zijn beurt steeds minder data nodig heeft. Dit scheelt veel tijd Wat voor rol gaat machine learning de komende jaren spelen binnen Google Ads?
Machine learning is een zelflerend systeem dat door grote advertentieplatformen zoals Facebook Ads en Google Ads wordt gebruikt voor een verscheidenheid aan doeleinden. Bijvoorbeeld voor het instellen van biedingen, doelgroeptargeting van campagnes en voor het tonen en samenstellen van de meest relevante advertentie. Machine learning gebruikt data uit het verleden, om met gebruik van deze gegevens een voorspelling te kunnen doen. Wat dit in de praktijk inhoudt? Dat de machine learning van Google Ads bij iedere gebruiker van de zoekmachine een berekening maakt van het verwachte conversieratio. Vervolgens bepaalt het systeem een bod, waardoor er betere resultaten behaald worden en tijd kan worden bespaard. Mits je de ins and outs van Google Ads kent, natuurlijk.
We kunnen niks anders zeggen dan dat automatisering alleen maar meer en meer plaats gaat vinden binnen de wereld van Google adverteren. Machine learning gaat in de toekomst een steeds belangrijkere rol spelen binnen online adverteren. We vertellen later meer over de veranderingen die machine learning de komende jaren met zich mee brengt, maar vertellen eerst meer over machine learning.
Met gebruik van machine learning kunnen betere resultaten behaald worden, bovendien kan het je veel kostbare tijd schelen. Echter kent machine learning ook een aantal beperkingen, waardoor sommige mensen twijfelen over het inzetten van machine learning. Welke beperkingen kent machine learning zoal?
Om machine learning optimaal te benutten, moet jij je volledig richten op input die jij zelf geeft. Hierbij moet je denken aan input zoals je propositie en je website, maar ook aan andere input. Wat dacht je van de de doelstelling waar je de machine learning mee aanstuurt, de teksten afbeeldingen en video’s die je beschikbaar stelt én eigen klantdata.
De komende jaren blijven de advertentieplatformen verder automatiseren. Het is nuttig om te profiteren van de mogelijkheden van machine learning, mits je over voldoende kennis beschikt. Wanneer je niet genoeg kennis hebt en bijvoorbeeld de verkeerde input geeft, kost je dit meer geld dan dat het je oplevert. Wees dus vooral ook bewust van de beperkingen van machine learning, wees kritisch en schakel een professional in als het je de pet te boven gaat. Meer weten over adverteren en automatisering? Luister dan naar de podcasts van de Onwise Academy.