De stap is gezet: je hebt zo veel e-mailadressen verzameld dat het nu tijd is voor het schrijven van de eerste nieuwsbrief. Echter is de plank sinds e-mail marketing het licht zag, al meerdere keren misgeslagen. Ook grote partijen, gaan weleens de fout in. Omdat het schrijven van een nieuwsbrief voor e-mail marketing minder makkelijk is dan het lijkt, gaan we dieper in over het schrijven van een goede nieuwsbrief voor e-mail marketing.
De onderwerpregel is eigenlijk het visitekaartje van de nieuwsbrief. Wanneer deze niet pakkend is, is de kans groot dat de ontvanger de e-mail niet opent. En dat is nou precies wat je niet wilt. Nodig de lezer uit en verleid de lezer. Dit kun je doen door de lezer te prikkelen, of door de urgentie aan te geven door bijvoorbeeld een aanbieding te noemen in de onderwerpregel. Uiteraard is het ook een optie om in te spelen op de emoties van een lezer. Zorg ervoor dat de onderwerpregel geheel duidelijk is en geen vragen oproept.
Zorg ervoor dat de nieuwsbrief niet te lang is. Een overload aan tekst werkt namelijk niet in je voordeel. Je moet genoeg vertellen dat men doorklikt naar de desbetreffende landingspagina, maar geef niet de hele inhoud van de landingspagina weg. Wanneer je alle informatie al vrijgeeft, is er geen reden meer om door te klikken. Drie tot vier alinea’s is meer dan genoeg. Overdrijven is immers ook een vak!
Vergeet niet om call to actions toe te voegen. Hierbij maakt het niet uit op welke plek in de nieuwsbrief, je de call to action plaatst. Ook wanneer men naar onderaan de nieuwsbrief moet scrollen om op de knop te kunnen klikken, doet men dat. Besteed wel aandacht aan de bewoording. Woorden hebben immers veel kracht. Gebruik woorden in de buttons die de lezer nieuwsgierig maken en prikkelen, maar zorg er wel voor dat de woorden passen bij de toon en de stijl van de nieuwsbrief. Let er ook goed op dat de buttons in het oog springen. En last but not least: geen overkill. Voeg niet te veel call to actions toe, maar houd het bij ongeveer 2 call to actions per nieuwsbrief. Op deze manier maak je de lezer niet gek met een immense hoeveelheid aan call to actions.
Wil je zelf aan de slag met een e-mailmarketing campagne? Volg dan de lessen over e-mail marketing en luister naar de podcast. Als je een vraag hebt, helpen we je uiteraard graag verder.