0854 0199 00

Targeting op locatie

1 jaar geleden Leestijd 5 minuten

Targeting op locatie

Wanneer je aan de slag gaat met het adverteren in Google Ads, denk je er waarschijnlijk al gauw aan dat je de focus moet bepalen. Op welke omgeving wil je focussen? Wil je focussen op een bepaalde wijk in een stad, een stad, een provincie, of juist landelijk focussen op het product of de dienst die je aanbiedt? Dankzij de Google Ads functie waarmee je op locatie kunt targeten, kun je de advertenties alleen op bepaalde locaties laten weergeven. Of op bepaalde locaties niet, natuurlijk. Benieuwd naar hoe dit precies werkt? Lees verder!

Targeting op locatie
Onwise Academy » SEA » Targeting op locatie

Advertenties weergeven op geografische locaties

Dankzij de Google Ads-functie voor het targeten op locatie, kun je advertenties laten tonen op de geografische locaties naar jouw voorkeur. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de advertenties te laten weergeven in een bepaald land, een bepaalde stad, of in een bepaalde gemeente. Hierbij is het ook mogelijk om een straal rond een bepaalde locatie, of locatiegroepen te selecteren. Bij deze locatiegroepen kun je denken aan interessante plaatsen, zoals bijvoorbeeld een bedrijfslocatie, maar ook aan bepaalde demografische groepen.

Locatie targeting instellen

Wat zo fijn is aan deze functie in Google Ads, is dat je op deze manier ook een landelijk zoekwoord kunt gebruiken in een regionale campagne. Ben je bijvoorbeeld een ervaren hondentrimmer en ben je alleen werkzaam in Zutphen, in een straal van 40km? Uiteraard wil je in dit geval niet dat mensen die aan de andere kant van het land wonen, op je advertentie klikken. Dit kost immers onnodig advertentiebudget. Door de locatietargeting op campagneniveau in te stellen, richten alle advertentiegroepen in de campagne zich op deze specifieke locaties. Op deze manier wordt je website gevonden wanneer een zoeker zoekt op ‘hondentrimmer Zutphen’.

Landelijk zoekwoord instellen

Wist je dat het ook mogelijk is om landelijke zoekwoorden te gebruiken in de campagne? Je kunt de landelijke zoekwoorden ‘hondentrimmer’ ‘hondentrimsalon’ en bijvoorbeeld ‘hond laten trimmen’ ook terug laten komen in de advertentiegroepen, omdat deze alsnog alleen op de door jou geselecteerde locaties getoond worden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat het budget op raakt door dat mensen aan de andere kant van het land, op je advertentie klikken.

Aan wie worden de advertenties getoond?

Maar aan wie worden deze advertenties dan getoond? Dat bepaal jij. Zo kunnen de advertenties worden getoond aan zoekers die zich regelmatig op de locatie bevinden die je ingesteld hebt, of aan zoekers die hebben laten zien dat ze interesse hebben in de dienst die je aanbiedt. Wanneer je een trimsalon hebt in Zutphen en deze locatie als target hebt ingesteld, worden je advertenties bijvoorbeeld getoond aan mensen die met enige regelmaat in deze stad te vinden zijn, of aan mensen die interesse hebben in trimsalons in Zutphen. Wil je de advertenties tonen aan enkel mensen die op de target locaties zijn geweest? In dat geval selecteer je ‘alleen aanwezigheid’.

Locaties uitsluiten

Zijn er bepaalde locaties die je wilt uitsluiten, bijvoorbeeld omdat je ook gevonden wilt worden op de zoekterm trimsalon, maar dan alleen in een straal van 40km rondom Zutphen, maar bijvoorbeeld niet in het dorp Brummen (bijvoorbeeld omdat je dat afgesproken hebt met een concurrent uit dat dorp)? In dat geval kun je locaties uitsluiten, om zo te voorkomen dat je advertenties in dit dorp getoond worden. Je kunt mensen uitsluiten van deze locatie op basis van de plek waar zij zich waarschijnlijk bevinden, of op basis van de plaatsen waarin interesse is getoond.

Meer weten over SEA? Luister dan naar de podcast Google Adverteren.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit bericht

Meer van Onwise

Inloggen
Log hieronder in om bij je cursussen te komen
Wachtwoord vergeten
Vul je e-mailadres of gebruikersnaam in om instructies te ontvangen om je wachtwoord te resetten.
Start de trial