Vroeger zocht men allerlei informatie op in de Gouden Gids, maar die tijden zijn voorbij. Vandaag de dag zoeken we de informatie meestal op via zoekmachines zoals Google. Wanneer een klant op zoek is naar meer informatie over jouw bedrijf, wil je natuurlijk dat die informatie correct getoond wordt in Google. Dankzij Google Mijn Bedrijf is het heel erg gemakkelijk om allerlei informatie over je bedrijf op de juiste manier weer te geven. Hierbij kun je denken aan de route, maar ook aan je telefoonnummer, website, openingstijden, reviews en het adres van een eventueel bedrijfspand of winkel.
Google Mijn Bedrijf is een gratis tool waarmee je de bedrijfsinformatie van je organisatie kunt beheren. Op deze manier houd je op een overzichtelijke manier controle over de informatie die online zichtbaar is, en is het wijzigen van allerlei soorten bedrijfsgegevens gemakkelijker dan ooit. Alle gegevens die je doorvoert, worden ook doorgevoerd in alle andere diensten van Google. Wanneer men zoekt op de bedrijfsnaam, wordt Google Mijn Bedrijf als eerste zoekresultaat getoond. Het venster dat de zoeker vervolgens ziet, wordt ook wel het kennisvenster genoemd. Zodoende is Google Mijn Bedrijf ook een simpele vorm van zoekmachine optimalisatie.
Google Mijn Bedrijf is van groot belang, omdat het vele voordelen biedt. Niet alleen voor een (potentiële) klant, maar ook voor je bedrijf zelf. Hierbij kun je denken aan het delen van informatie, maar ook aan de vindbaarheid in Google, beoordelingen én zichtbaarheid in Google Maps. Daar gaan we verder op in.
Wanneer een klant in een zoekmachine zoals Google zoekt naar jouw bedrijf of diensten, kun jij je bedrijf in een oogopslag inzichtelijk maken. Je Google Mijn Bedrijf profiel wordt namelijk meteen zichtbaar, rechts van de zoekresultaten. Bovendien staan er een aantal call to actions in het kennisvenster, zoals een belknop, een link naar je website én naar Google Maps. Deze gemakken leveren een positieve bijdrage aan de klantbeleving.
Wist je dat bedrijven die gebruik maken van Google Mijn Bedrijf, een prominentere plek krijgen in de zoekmachine? Zo wordt je bedrijf bovenaan de zoekresultaten getoond wanneer men op de bedrijfsnaam zoekt. Doordat een Google Mijn Bedrijfsprofiel ervoor zorgt dat de informatie over je website vollediger is, krijg je voorrang op andere bedrijven. Zodoende wordt je website dus geheel gratis beter vindbaar.
Doordat je bedrijfsgegevens getoond worden in Google Maps, kan een klant heel gemakkelijk een routebeschrijving naar je bedrijf opvragen. Bovendien worden de drie meest relevante bedrijven in de omgeving getoond in een kaart. Dit is een hele goede manier om lokale bedrijven te laten tonen op de eerste pagina van Google.
Ten slotte kunnen klanten gemakkelijker reviews achterlaten, die vervolgens getoond worden bij de bedrijfsvermelding in Google. Echter is het voor potentiële klanten ook fijn dat de reviews getoond worden. Zij kunnen immers direct zien hoe je bedrijf beoordeeld wordt en op basis daarvan bepalen of ze een conversie doen of niet. Wel zo gemakkelijk!
Wil je meer weten over het belang van Google Mijn Bedrijf en wil je weten hoe je hem zelf zo volledig mogelijk invult? Volg dan het vak ‘Google Mijn Bedrijf’ en leer meer over het aanmaken van een profiel.