0854 0199 00

Weersinvloeden en online marketing | Onwise Academy

1 jaar geleden Leestijd 5 minuten

Weersinvloeden en het conversiepercentage

Het zomerweer is weer in aantocht. De ijssalons gaan massaal open, de winterkleren gaan weer naar zolder, zomervakanties zijn geboekt. Oftewel, het weer beïnvloedt de beslissingen die we nemen iedere dag. ‘S ochtends controleren we wat voor weer het wordt, voordat we de keuze tussen een trui en een T-shirt maken. Wordt het lekker weer? Dan appen we vrienden massaal met de vraag of ze mee gaan naar dat o-zo-gezellige terras op de markt. Maar heeft het weer invloed op het conversiepercentage? Ja, het weer heeft zeker invloed op online marketing. Maar hoe werkt dat precies?

Weersinvloeden en online marketing | Onwise Academy
Onwise Academy » Nieuws » Weersinvloeden en online marketing | Onwise Academy

Invloed op de dagelijkse bezigheden

Het weer heeft – zoals we hierboven al schreven – invloed op de dagelijkse bezigheden. Bij de activiteit die je in het weekend doet, misschien wel bij de keuze voor een film, bij het uitvoeren van allerlei klusjes in en rondom het huis. Zonder dat we het in de gaten hebben, heeft het weer dus een grote impact op ons doen en laten. Zodoende heeft het weer ook invloed op de mate waarin klanten conversies doen.

De verwachting

Je zou misschien denken dat slecht weer voor een hoger conversiepercentage zorgt. Op zulke dagen zit men vaker binnen, en zouden daardoor sneller een conversie doen. Is het zonnig, warm weer? Dan zijn mensen vrolijker en doen ze sneller conversies. De verwachting is echter dat men online oriënteert, om vervolgens een aankoop te doen in een stenen winkel. Dat zou betekenen dat het conversiepercentage op warme dagen hoger ligt. Ook zou je verwachten dat men op warme dagen minder actief is op desktop, en meer mobiel. Maar hoe zit het dan precies?

Bij welk weer bestelt men het snelst online?

Uit onderzoek van Marketingfacts blijkt dat men het snelst online bestelt op een dag waarop het bovengemiddeld weer is. Op een dag met zon, licht bewolking en af en toe neerslag. Het conversiepercentage is het laagst op dagen waarop er nauwelijks zon is en er helaas sprake is van veel regen en bewolking. Het klopt dus niet dat het conversiepercentage het hoogst is op dagen waarop het weer slecht is.

Seizoensproducten

Uiteraard worden seizoensproducten op dagen met bepaald weer vaker verkocht. Zo verkopen regenjassen beter wanneer het regent, en worden de meeste offertes voor zonwering in de maand augustus aangevraagd. In de ‘weersinvloeden’ podcast gaan Hermen en Stef dieper in op trendlijnen. Je beluistert de podcast via de website óf via Spotify.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Deel dit bericht

Meer van Onwise

Inloggen
Log hieronder in om bij je cursussen te komen
Wachtwoord vergeten
Vul je e-mailadres of gebruikersnaam in om instructies te ontvangen om je wachtwoord te resetten.
Start de trial